Informacje - lipiec 2016 r.

Drukuj

Nadzwyczajne zebranie Rady Sekcji

W dniu 5 lipca 2016 roku w Gdańsku odbyło się, zwołane w trybie nadzwyczajnym, zebranie Rady Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego. Udział wzięli członkowie Rady Sekcji, Komisji Rewizyjnej, członkowie Komisji Międzyzakładowych. Gośćmi Rady byli: Marek Strociak – Pomorski Wicekurator Oświaty oraz Krzysztof Dośla – przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego. NSZZ „Solidarność”. KM Kościerzynę reprezentowali: nasz przewodniczący Michał Gurowski i wiceprzewodniczący Zdzisław Jan Brzeziński.

Uczestnicy zebrania, odnosząc się do propozycji zmian w edukacji ogłoszonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w dniu 27 czerwca 2016 r., zwracali uwagę m. in. na:

1. stanowiska Sekcji z 17 listopada 2015 r. i 12 kwietnia 2016 r., w których krytycznie odnoszono się do zmian ustroju szkolnego. Stąd pojawił się postulat, aby w razie utrzymania tych projektów zmian:

a. przesunąć ich realizację o min. rok, tj. na 2018/2019,

b. rozpocząć zmiany od I klas szkół podstawowych (a nie także od VII SP). W ten sposób uczniowie nie doświadczyliby zmiany już w trakcie nauki. Byłoby więcej czasu na lepsze przygotowanie programów, podręczników, sieci szkolnej, znalezienia zatrudnienia dla nauczycieli zagrożonych redukcją etatów.

2. brak zaplanowania środków finansowych na wprowadzenie proponowanych zmian. Dotyczy to również oczekiwania nauczycieli, pracowników administracji i obsługi szkół na podwyżki wynagrodzeń w 2017 roku;

3. napięcia, które mogą towarzyszyć tworzeniu nowej sieci szkolnej oraz związanej z tym likwidacji obiektów szkolnych:

a. zwracano uwagę na trudną sytuację samodzielnych gimnazjów. Mogą wystąpić trudności w zawieraniu porozumień gmin z gminami i z powiatami (różnica naliczania subwencji na ucznia z terenów wiejskich - dodatkowa tzw. waga - i z miast);

b. zaistnieje potrzeba zdecydowanych działań kuratoriów, którym przywrócono prawo do uzgadniania sieci szkolnej z organami prowadzącymi;

4. obawy przed zwolnieniami – nie tylko nauczycieli, ale i pracowników administracji szkolnej. Potrzeba przyjęcia precyzyjnego programu osłonowego (art. 20 KN – wydłużenie stanu nieczynnego, możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę-przywrócenie art. 88 Karty Nauczyciela, itd.);

5. potrzebę jak najszybszego ogłoszenia podstawowych dokumentów zmian programowych: podstaw programowych, ramowych planów nauczania (tzw. siatek godzin z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora), co jest niezbędne i do opracowania podręczników, programów nauczania, ale i odpowiedniego systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli dostosowanego do nowych zmian;

6. problem „podwójnego” rocznika, który pojawi się w szkołach ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2019/2020 (uczniowie po 8 klasie SP i po III gimnazjum). Czy szkoły będą na to przygotowane?

7. potrzebę szerokich działań, aby tzw. „zerówki” były przy szkołach podstawowych (powszechnych);

8. wyrażając zainteresowanie propozycją zwiększenia dodatków za wychowawstwo klas, stawiano pytania: jaki ma być mechanizm wzrostu (żeby nie obniżyć tego, co wynegocjowano w organach prowadzących), skąd dodatkowe środki na ten cel?

9. stawiano również pytania bardziej szczegółowe, np.:

a. co ze standaryzacją (liczebnością uczniów w oddziałach)?

b. dlaczego nie ma planu i środków na programy patriotyczne?

c. czego ma uczyć w klasie IV SP wychowawca z nauczania początkowego?

d. kto ma odrabiać prace domowe z uczniami (propozycja MEN, aby uczniowie przebywali w szkole do 15-16)?

e. ile będzie języków obcych (były 2 w gimnazjum)?

f. kto ma płacić odprawy dla zwalnianych nauczycieli? Czy znowu z budżetu JST?

g. po co zmieniać nazwy: „Szkoła Podstawowa, Gimnazjum” na „Szkoła Powszechna”? Szkoda pieniędzy na zmiany tablic, pieczątek, itd.

h. Kto będzie uczył wychowania fizycznego w klasach I-IV SP?